Pedagógiai program 1. sz. melléklete
A vizsgatárgyak részei és követelményei
Magyar nyelv és irodalom
1. évfolyam
-
Írásbeli: magyar ábácé kis és nagybetűk, betűk alakítása,
kapcsolása, betűk időtartamának jelölése, szavak mondatok másolása, (írottról -
nyomtatottról), tollbamondás (látó-halló), tagolások
-
Szóbeli: betű-hang megfeleltetése, hangos olvasás,
információk, állítások megértése, értelmezése, egyszerű következtetés levonása,
szövegértés: lényegkiemelés, tartalommondás, cselekmények időrendje
2. évfolyam
-
Írásbeli betűalakítás, másolás, tollbamondás - (szavak,
mondatok), betűk időtartama, - csoportosítása, j - ly hang ismerete,
elválasztás, nagybetűk használata, írásjelek, betűrend, szótő - toldalék
leválasztása, kijelentő-kérdő mondatok, mondatalkotás
-
Szóbeli: hangos olvasás, információk, állítások megértése,
értelmezése, szöveg megértése: - következtetés, lényegkiemelés, (szereplők
megnevezése) tartalommondás, események időrendje szerinti összefoglalása,
egyszerű értékelése, mondatalkotás tanult vers(ek)
elmondása.
-
Az ismeret szintjén elsajátított terminológiai fogalmakra,
tanári emlékeztetésekre helyes válaszcselekvések.
-
A bemutatott testkultúrális elemek mind ösztönös, mind nyílt
utánzással történő visszaadása.
-
A tanult mozgásos cselekvések gyakorlása során további
fejlődés felmutatása.
-
Az iskolai közlekedésben tudatosság.
-
Az ismeret szintjén elsajátított terminológiai fogalmakra,
tanári emlékeztetésekre helyes válaszcselekvések.
-
A bemutatott testkultúrális elemek mind ösztönös, mind nyílt
utánzással történő visszaadása.
-
A tanult mozgásos cselekvések gyakorlása során további
fejlődés felmutatása.
-
Az iskolai közlekedésben tudatosság.
3. évfolyam
Szóbeli:
-
Egyszerű szerkezetű mesék, elbeszélések tartalmának elmondása
helyes időrendben
-
Olvasmány szereplőinek, idejének, helyének megnevezése
-
Hangos olvasás felkészülés után (fél oldal)
-
Tanult versek, memoriterek elmondása
Írásbeli:
-
Másolás
-
Tollbamondás
-
Mondatkezdés, mondatzárás helyes jelölése
-
Mondatfajták
-
Szavak elválasztása
-
Szótő, toldalék leválasztása
-
Szavak csoportosítása a tanult szófajok körében (főnév, ige,
melléknév)
-
Köznév, tulajdonnév megkülönböztetése, helyesírása
-
Betűrend
-
Írja helyesen a szókészlet szavaiban a szóvégi magánhangzókat
- j-t és ly-et, kiejtés elvét követő szavakat
4. évfolyam
Szóbeli:
- Mesék elbeszélések
tartalmának elmondása helyes időrendben.
- Az olvasmány szereplőinek,
színhelyének, idejének megnevezése.
- Hangos olvasás felkészülés
után.
- Tanult versek, memoriterek
elmondása.
Írásbeli:
-
A hangok időtartamának jelölése.
-
A szóvégi ó, ő, ú, ű, helyes jelölése.
-
A hangok fajtái: msh, mgh.
-
A magyar ABC.
-
Szótő, toldalék, szótag.
-
Szavak elválasztása.
-
Mondatfajták felismerése.
-
A mondatkezdés és mondatzárás helyes jelölése.
-
Az ige, a főnév, a számnév, a melléknév fogalma,
csoportosításuk.
-
Igék ragozása, (egyes és többes szám felismerése), igeidők
felismerése.
-
A személynevek, állatnevek, címek, gyakran használt földrajzi
fogalmak tulajdonnevének nagy kezdőbetűs jelölése.
-
Személyi adatainak helyes lejegyzése.
-
A környezetében lévő intézmények helyes jelölése (iskola
neve).
-
A keltezés egyszerű alakjának helyes alkalmazása.
-
A „j” és a „ly” helyes jelölése.
5. évfolyam Magyar nyelvtan
Írásbeli:
-
Szövegértés, szövegpótlás
-
Hangrend és illeszkedés a szavakban
-
Szótagolás, elválasztás
-
Betűrendbe sorolás
-
Kiejtés szerinti írásmód
-
Teljes hasonulás helyesírása
-
Ly - j helyesírása
-
Keltezés helyesírása
Szóbeli:
-
Kommunikációs folyamat tényezői
-
Hangtani elemzés
-
Hangrend és illeszkedés szabályai
-
Elbeszélés, leírás, jellemzés műfaji sajátosságai
-
Helyesírási alapelvek
Magyar irodalom 5. osztály
Írásbeli:
-
A mese fogalma és fajtái
-
Mesekezdések - mesebefejezések gyűjtése
-
Állatmesék vázlatának elkészítése
-
Petőfi életrajza- hiányzó adatok pótlása
-
János vitéz: - a cselekményelemek összeállítása időrendben
-
szereplők csoportosítása megadott szempont alapján
Szóbeli:
-
Irodalomelméleti ismeretek: mese, elbeszélő költemény,
tájleíró költemény
-
Petőfi életrajza
-
János vitéz cselekménye, mesei elemei
-
Memoriter - Petőfi: János vitéz I. fejezet
6. osztály Magyar nyelvtan
Írásbeli:
-
Hangalak és jelentés kapcsolata - jelentéstani elemzés
-
Ellentétes és rokon értelmű szavak gyűjtése;
szövegkiegészítés
-
Alapszófajok felismerése, helyesírása (tulajdonnév, számnév,
melléknév fokozása)
-
A személyes névmás ragozott alakjai
-
Szólások és közmondások
-
Levélírás nyelvi formái; címzés
Szóbeli:
-
A kommunikáció nem nyelvi jelei
-
A jelentésmező
-
Az ige, főnév, melléknév, számnév fogalma, fajtái
Magyar irodalom 6. osztály
Írásbeli:
-
Műfelismerés idézetekből: - Ki mondta - kinek?
-
Népköltészet - műköltészet összehasonlítása
-
Műfajismeret - meghatározások alapján való párosítás (monda,
elbeszélő költemény, ballada, dal)
-
Arany Toldi: - a cselekmény időrendben, - szereplők megadott
szempont szerinti csoportosítása, - helyszínek
-
Fazekas: Lúdas Matyi - a cselekmény időrendben; tanulság
Szóbeli:
-
Műnemek felsorolása, jellemzői
-
Monda, legenda sajátosságai
-
Toldi cselekménye - vázlatosan
-
Memoriter: Arany: Toldi - Előhang
7. osztály Magyar nyelvtan
Írásbeli:
-
Szószerkezet fajtáinak felismerése, önálló szószerkezet-alkotás
-
Mondatrészek szerinti mondatelemzés - aláhúzással, ágrajzzal
-
A teljes hasonulás helyesírása
-
Ly - j helyesírása a határozókban
Szóbeli:
-
Szószerkezet fogalma, fajtái
-
Mondatrészek fogalma, fajtái
-
Állítmány (igei, névszói)
-
Alany (határozott, általános)
-
Tárgy (irány, eredmény)
-
Határozók (idő, hely, eszköz, társ, ok, cél)
-
Jelzők (minőség, mennyiség)
Magyar irodalom 7. osztály
Írásbeli:
-
Reformkor nagyjainak felismerése tevékenységük alapján
-
Irodalomelmélet (reform, mecénás, himnusz, elégia, rapszódia,
epigramma, alkalmi vers, dal, romantika, realizmus)
-
Műfelismerés - idézetekből
-
Kölcsey - Vörösmarty - Petőfi - Arany - Jókai életrajza
-
Jókai: A kőszívű ember fiai - tartalom
Szóbeli:
-
A reformkor általános jellemzése
-
Petőfi élete és költészete
-
Himnusz és Szózat összehasonlítása - mondanivaló és szerkezet
alapján
-
Memoriter: Kölcsey: Himnusz, Vörösmarty: Szózat, Petőfi:
Reszket a bokor, mert, Szeptember végén, Nemzeti dal, Földtámadott a tenger,
Arany: Nemzetőr-dal
8. osztály Magyar nyelv
Írásbeli
-
Szóösszetétel fajtái és helyesírásuk
-
Az írásjelek használata:
o Mondatzáró írásjelek
o Mondatrészek, tagmondatok
közötti írásjelek
o Az idézés: idéző mondat:
idézet
§ Idézet - idézőmondat
§ Tartalmi
o Mellérendelő összetett
mondatok fajtái
o Modern önéletrajz írása
Szóbeli:
-
Kommunikációs alapfogalmak
-
A monológ és a dialóg jellemzői, a nem nyelvi jelek szerepe
-
Mondatfajták és szerepük a kommunikációban
-
A vita és az életrajz jellemzői
Magyar irodalom 8. osztály
Írásbeli:
-
A Nyugat legjelentősebb alkotói: Ady, Móricz, Babits, Juhász,
Kosztolányi, Tóth Árpád, József Attila, Radnóti - életrajzi adatok; művek
felismerése idézetekből, 1 mondatos jellemzőkből
Szóbeli:
-
A Nyugat c. folyóirat jelentősége
-
Ady élete és költészete: a szimbolizmus
-
Móricz és Kosztolányi novelláinak témái, a lélektani novella
fogalma
-
József Attila és Radnóti jelentősége az irodalomban
-
Memoriter: Ady: A föl-földobott kő, Őrizem a szemed, Juhász:
Milyen volt…., József Attila: Tiszta szívvel
Történelem
5. osztály
Szóbeli: Az őskori ember
élete; A trójai háború története; A római eredetmonda; Géza fejedelem és I. Szent István
államszervező tevékenysége; A középkori városok jellemzői;
Írásbeli: Az ókori Kelet
kultúrája; A görög istenvilág; Athén és Spárta
összehasonlítása; Augustus császársága;
A provinciák; A lovagi életmód
jellemzői; Az Árpád-házi magyar királyok;
6. osztály
Szóbeli: Hunyadi János, a
törökverő; A nagy várháborúk kora; Földrajzi felfedezések; Napóleon; Széchenyi
István és Kossuth Lajos programja;
Írásbeli: Károly Róbert és
I. Nagy Lajos törvényei; Hunyadi Mátyás uralkodása; A mohácsi
csatavesztés; A reformáció; A
Rákóczi-szabadságharc története; A
francia forradalom eseményei; Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc
története;
7. osztály
Szóbeli: A kiegyezés
létrejötte; A
Párizs környéki békék; A hitleri
Németország és a sztálini Szovjetunió jellemzői; Magyarország a II.
világháborúban;
Írásbeli: Szövetségi
rendszerek kialakulása és az I. világháború története; A trianoni béke; A
Horthy-korszak jellemzői; Terület-visszacsatolások; A II. világháború nagy csatái;
8. osztály
Szóbeli: A hidegháború jellemzői,
forró pontok kiemelése; A Kádár-rendszer jellemzői,
mindennapok; A rendszerváltás; A
globalizáció fő problémái; Állampolgári jogok és kötelességek; A nyilvánosság, kommunikációs csatornák;
Írásbeli: Tanácsköztársaság
Magyarországon; Az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc története; A szovjet tömb
felbomlása; Az EU; A média funkciói;
Német nyelv
4. évfolyam
Nyelvtani követelmények:
-
Szabályos igék ragozása jelen időben
-
A létige „sein” ragozása jelen időben
-
A birtokost kifejező ige „haben” ragozása jelen időben
-
Számok
-
A német ABC
-
Egyszerű mondatokban főnevek és melléknevek használata
-
Egyszerű kijelentő, kérdő- és tagadómondatok
-
Határozott és határozatlan névelők
Szóbeli követelmények:
-
Bemutatkozás
-
Iskola
5. évfolyam
Nyelvtani követelmények:
-
Szabályos igék ragozása jelen időben
-
Rendhagyó igék ragozása jelen időben
-
Módbeli segédigék
-
Számok szóban és írásban
-
Alany és tárgy eset
-
Tagadás
-
Kijelentő és kérdő mondatok
Szóbeli követelmények:
-
Bemutatkozás: név, életkor, család, hobby, barátok
-
Iskola: tárgyak, személyek az iskolában és elöljárószók
használata: fönt, lent, jobbra, balra, itt, ott középen… előtt, mögött
6. évfolyam
Nyelvtani követelmények:
-
Szabályos és rendhagyó igék ragozása jelen időben
-
Módbeli segédigék
-
Számok
-
Birtokos névmások
-
Tagadás
-
Múlt idő
-
Jövő idő
-
Részes és birtokos eset
Szóbeli követelmények:
-
Bemutatkozás
-
Iskola, tárgyak, személyek az osztályban elöljárószavak
használata
-
Vásárlás
-
Sport
7. évfolyam
Nyelvtani követelmények:
-
szabályos és rendhagyó igék
-
módbeli segédigék
-
birtokos névmások
-
igeidők (jelen, múlt, jövő idő)
-
Alany, tárgy, birtokos, részes eset
-
Kijelentő mondat, kérdő mondat kérdőszóval
-
Eldöntendő kérdő mondat
-
Melléknevek fokozása
-
Hasonlító mondatok alap és középfokban
Szóbeli követelmények:
-
Bemutatkozás
-
Iskola
-
Vásárlás
-
Sport
-
Egyszerű történet elmesélése múlt időben és jövőbeni tervek
pl. nyári élmény
8. évfolyam
Nyelvtani követelmények:
-
szabályos és rendhagyó igék
-
módbeli segédigék
-
igeidők (jelen, múlt, jövő idő)
-
Kijelentő, kérdő mondat jelen, múlt és jövő időben
-
Melléknév fokozás, hasonlító mondatok
-
Melléknévragozás
-
Elöljárószók
-
Vonzatos igék
Szóbeli követelmények:
-
bemutatkozás
-
vásárlás
-
utazás
-
sport
-
kommunikáció
-
környezetvédelem
Matematika
1. évfolyam
-
Állítások alapján igazzá tétele: -<;
>; =, számosság megállapítása: mennyivel? ,
számok írása, 20-as számköri ismeret, számok tulajdonságai: - összeadás,
kivonás, szöveges feladat megoldása
2. évfolyam
-
Írásbeli: állítások igazzá tétele, számok írása,
összehasonlítása, 100-as számköri ismeretek, sorozatok, számok tulajdonságai,
műveletek: - összeadás, kivonás, szorzás, osztás, műveletek sorrendje, szöveges
feladatok.
3. évfolyam
Írásbeli:
1000-es számköri ismeretek
-
Számok helye a számegyenesen
-
Számszomszédok
-
A négy alapművelet ezres számkörben kerek számokkal fejben.
-
Írásbeli összeadás, kivonás, egyjegyűvel való szorzás
-
Egyszerű szöveges feladatok lejegyzése, értelmezése,
megoldása
-
Leggyakoribb síkidomok és sokszögek csoportosítása
4. évfolyam
-
számok lejegyzése, leolvasása, számlálgatás százasával,
ötvenesével, egyesével
-
számok pontos és megközelítő helye a számegyenesen
-
számok alaki, valódi és helyi értéke
-
számok nagyság szerinti összehasonlítása, sorba rendezése
-
számok egyes, tízes, százas, ezres szomszédjai
-
kerekítés tízesekre, százasokra, ezresekre
-
szóbeli összeadás, kivonás a tízezres számkörben
-
írásbeli összeadás és kivonás becsléssel,
ellenőrzéssel
-
egyszerű szöveges feladatok
-
egyszerű nyitott mondatok értelmezése
-
írásbeli szorzás egy és kétjegyű szorzóval, szorzatok
becslése százasokra kerekített értékekkel, műveletek ellenőrzése
-
írásbeli osztás, több helyiértéken is van maradék, ellenőrzés szorzással
-
műveletvégzés sorrendje és a zárójel szerepe
5. évfolyam
Számtan, algebra
• A tanult számok helyes leírása, olvasása, számegyenesen való ábrázolása, két szám összehasonlítása.
• A tízes számrendszer biztos ismerete.
• Összeadás, kivonás, szorzás, kétjegyűvel való osztás a természetes számok körében. Egyjegyű nevezőjű pozitív törtek (legfeljebb ezredeket tartalmazó tizedes törtek) összeadása és kivonása két tag esetén, az eredmény helyességének ellenőrzése.
• Helyes műveleti sorrend ismerete a négy alapművelet esetén.
• Egyszerű egyenletek, szöveges feladatok megoldása következtetéssel.
Összefüggések, függvények, sorozatok
• Konkrét pontok ábrázolása, pontok koordinátáinak leolvasása.
Geometria, mérés
• Szakasz másolása, adott távolságok felmérése.
• Felezőmerőleges szemléletes fogalma.
• Téglalap (négyzet) kerületének, területének, kocka felszínének és térfogatának kiszámítása konkrét esetekben. Hosszúság és terület szabványmértékegységei és egyszerűbb átváltások konkrét gyakorlati feladatokban. A térfogat, űrtartalom, idő, tömeg mértékegységei.
Valószínűség, statisztika
• Konkrét feladatok kapcsán a biztos és a lehetetlen események felismerése.
• Két szám számtani közepének (átlagának) meghatározása.
6. évfolyam
Gondolkodási módszerek
• Egyszerű, matematikailag is értelmezhető hétköznapi szituációk megfogalmazása szóban és írásban.
Számtan, algebra
• Tört, tizedestört, negatív szám fogalma. Pozitív törtek szorzása és osztása pozitív egésszel.
• 2-vel, 5-tel, 10-zel, 100-zal való oszthatóság.
• A mindennapi életben felmerülő egyszerű, konkrét arányossági feladatok megoldása következtetéssel.
• Egyszerű elsőfokú egyismeretlenes egyenletek megoldása szabadon választható módszerrel.
Összefüggések, függvények, sorozatok
• Biztos tájékozódás a derékszögű koordinátarendszerben.
Geometria, mérés
• A pont, egyenes, szakasz fogalmának helyes használata.
• Pont tengelyes tükörképének megszerkesztése.
• Párhuzamos és merőleges egyenesek előállítása, szögmásolás, szakaszfelező merőleges szerkesztése.
• Háromszögek, négyszögek kerületének kiszámítása.
• Téglatest felszíne és térfogata konkrét esetekben. A térfogat és űrtartalom mértékegységeinek átváltása.
Valószínűség, statisztika
• Konkrét feladatok kapcsán a biztos és a lehetetlen események felismerése.
• Néhány szám számtani közepének (átlagának) meghatározása.
7. évfolyam
Gondolkodási módszerek
• Gondolatok (állítások, feltételezések, választások stb.) világos, érthető szóbeli és írásbeli közlése.
• Egyszerű állítások igazságának eldöntése.
• Sorba rendezés, kiválasztás legfeljebb 4 elem esetén.
Számtan, algebra
• Alapműveletek helyes elvégzése kis abszolútértékű egészek, törtek, tizedestörtek körében egyszerű esetekben.
• 10 pozitív egész kitevőjű hatványai, 10-nél nagyobb számok normálalakja.
• Egyenes és fordított arányosság felismerése és alkalmazása egyszerű konkrét feladatokban. Egyszerű százalékszámítási feladatok.
• Osztó, többszörös, két szám közös osztóinak, néhány közös többesének megkeresése.
• Egyszerű elsőfokú egyismeretlenes egyenletek megoldása.
• Egyszerű szöveges feladatok megoldása következtetéssel is.
Összefüggések, függvények, sorozatok
• Lineáris függvények ábrázolása értéktáblázattal egyszerű esetekben.
• Egyszerű sorozatok folytatása adott szabály szerint, néhány taggal megadott sorozat esetén szabály(ok) keresése.
Geometria
• Szög (fok), hosszúság, terület, térfogat, tömeg, űrtartalom, idő mérése a szabványos mértékegységeinek ismerete.
• Háromszögek területének kiszámítása.
• Adott pont középpontos tükörképének megszerkesztése. Szögfelező szerkesztése.
• Háromszöggel kapcsolatos legegyszerűbb szerkesztések.
• Háromszögek és konvex négyszögek belső szögeinek összege.
• Háromszög és négyszög alapú egyenes hasábok, valamint a forgáshenger felismerése, jellemzése.
Valószínűség, statisztika
• A gyakoriság fogalma.
• Egyszerű grafikonok olvasása, készítése.
8. évfolyam
Gondolkodási módszerek
• Szabatos, pontos írásbeli és szóbeli fogalmazás.
• Szövegértelmezés egyszerű esetekben.
• A tanult halmazműveletek felismerése két egyszerű, konkrét halmaz esetén.
• Sorba rendezés, kiválasztás legfeljebb 4-5 elem esetén, az összes eset felsorolása.
Számtan, algebra
• Alapműveletek helyes sorrendű elvégzése egyszerű esetekben a racionális számkörben.
• Egyszerű algebrai egész kifejezések helyettesi értékének kiszámítása.
• Elsőfokú egyenletek megoldása.
• Egyszerű szöveges feladatok megoldása következtetéssel, egyenlettel.
Összefüggések, függvények, sorozatok
• Az a x+b függvény és ábrázolása konkrét racionális együtthatók esetén.
Geometria
• Háromszög és négyszög alapú egyenes hasábok felszíne és térfogata.
• Adott pont eltolása adott vektorral.
• Kicsinyítés és nagyítás felismerése hétköznapi szituációkban.
• Pitagorasz-tétel ismerete (bizonyítás nélkül).
Valószínűség, statisztika
• Relatív gyakoriság.
• Leggyakoribb és középső adat meghatározása kisszámú konkrét adathalmazban. Grafikonok készítése, olvasása egyszerű esetekben.
Fizika
7. évfolyam
Ismerje a sebesség, átlagsebesség fogalmát, jelét, kiszámítását. Oldjon meg egyszerű feladatokat a sebességgel kapcsolatban.
Soroljon fel mozgásállapot-változással járó kölcsönhatásokat. Értelmezze a tömeg fogalmát.
Ismerje a sűrűség fogalmát, tudja összehasonlítani a testek sűrűségét. Ismerje az erőhatás, erő fogalmát, jelét, mértékegységét, tudja értelmezni az iránymennyiség fogalmát. Ismerje a különféle erőhatásokat, erőábrázolásokat, az erő forgató hatását.
Ismerje fel a hatás-ellenhatás törvényét, az erő-ellenerő fogalmát. Ismerje a súrlódást és közegellenállást, mint a mozgásokat befolyásoló tényezőket. Sűrűséggel és forgatónyomatékkal kapcsolatos egyszerű feladatok megoldása.
Ismerje a nyomás fogalmát,
jelét, mértékegységét, kiszámítását. Folyadékok és gázok nyomását értelmezze,
anyagszerkezeti alapokon történő magyarázatát ismerje. Arkhimédész
törvényének felismerése kísérletek alapján, értelmezze a felhajtóerőt. Elemezze az úszás, merülés, lebegés jelenségét sűrűségviszonyokkal. Magyarázza el a hajszálcsövesség, közlekedőedények szerepét az élő- és élettelen világban, ill. a környezetvédelemben.
Tudja az energia fogalmát, jelét, mértékegységét, az energia-megmaradás törvényének érvényesülését a hétköznapi élet különböző folyamataiban, például egyszerű gépek alkalmazásakor. Tudja a munka, teljesítmény, hatásfok fogalmát, mértékegységét és kiszámítási módját. A belsőenergia és a fajhő fogalmát tudja meghatározni.
8. évfolyam
Egy test elektromosan semleges és az anyagszerkezeti magyarázata. A testek elektromos állapota és fajtái. Vezetők és a szigetelők közötti különbségek és példák.
Elektromos áram fogalma. Áramerősség fogalma, jele, kiszámítása, mértékegysége, mérése. Elektromos áramkör részei, áramirányok. Feszültség fogalma, jele, kiszámítása, mértékegysége, mérése. Soros és párhuzamos kapcsolás. Elektromos ellenállás fogalma, jele, kiszámítása, mértékegysége. Egyszerű számításos feladat megoldása az áramerősség, feszültség és ellenállással kapcsolatban.
Elektromos munka fogalma, jele, kiszámítása, mértékegysége. Elektromos teljesítmény fogalma, jele, kiszámítása, mértékegysége. Elektromos áram hatásai a gyakorlati életben. Váltakozó áram és egyenáram fogalma. Egyszerű számításos feladatok az elektromos munka és elektromos teljesítménnyel kapcsolatban
Fényforrás fogalma, csoportosítása. Fény terjedési sebessége. Fény visszaverődésével és a fény törésével kapcsolatos alapvető jelenségek, törvények. Síktükörben látott kép. Síktükör, homorú- és domború tükör, domború- és homorú lencse használata a gyakorlati életben. Tudjanak egyszerű optikai eszközök felsorolni. Látás feltétele. Fehér fény és a szivárvány.
Kémia
7. évfolyam
Fizikai és kémiai tulajdonságok, gázok, folyadékok és szilárd anyagok, a halmazállapot-változásokat kísérő energiaváltozások. Energiaforrások, ásványi szenek, mesterséges szenek, a földgáz és a kőolaj, megújuló energiaforrások. Az oldatok, az oldatok töménysége, kapcsolódó számítások. Az atomok és elemek, az anyagmennyiség, az atom felépítése, az elektronfelhő szerkezete,az atomszerkezet és a periódusos rendszer. Kémiai kötések, a kémiai reakció, reakcióegyenletek, kapcsolódó számítások.
8. évfolyam
A nemesgázok, a hidrogén. Halogénelemek, a hidrogén-klorid. A VI. főcsoport, a víz, vizes oldatok kémhatása, a hidrogén-peroxid, fontosabb kénvegyületek. Az V. főcsoport, az ammónia, a salétromsav, a foszforsav, a műtrágyák. A IV. főcsoport, fontosabb szénvegyületek, a szilícium és vegyületei. A fémek általános jellemzése. Korrózió, korrózióvédelem. Az alkálifémek, az alkáliföldfémek, a természetes vizek keménysége, vízlágyítás. Az alumínium, alumíniumgyártás. A vas, vasgyártás. A rézcsoport és a cinkcsoport.
Biológia
7. évfolyam
A ökológiai rendszerek szabályozó folyamatai, az élőlény és környezete; az életközösségek szereveződése; táplálkozási kapcsolatok és szintek; anyagforgalom és energiaáramlás; az emberi tevékenység hatása az életközösségekre; a Föld globális gondjai; lakóhelyünk környezeti problémái.
Távoli tájak életközösségei: a trópusi, a mérsékelt és a hideg övezet, a hegyvidékek, a tengerek és a tengerpartok élővilága. Rendszer az élők világában, rendező elvek, rendszertani kategóriák: az élőlények országai.
8. évfolyam
Az emberi test felépítése és
működése. Szerveződési szintek; sejtjeink közös jellemzői; a szövetek
felépítése és funkciója. Az önfenntartó működések: a szervek felépítése és
működése; kamaszkori változásainak oka és következményei, sérülések,
elváltozások. A nemi működés; az ember nemi élete; terhesség és szülés;
higiénia, a nemi úton terjedő betegségek megelőzése. Az idegrendszer felépítése
és működése; a szomatikus és a vegetatív idegrendszer felépítése és működése;
reflexek; az idegrendszeri elváltozások, drogok, a hormonrendszer felépítése és
működése; az ideg- és a hormonrendszer kapcsolata
Földrajz
7. évfolyam
Földtörténet, kontinensek földrajza (Afrika, Amerika, Ausztrália és Óceánia, Ázsia, Sarkvidékek)
8. évfolyam
Európa természeti földrajza,
Európa országainak gazdaságföldrajza, Magyarország természeti földrajza,
Magyarország társadalom- és gazdaságföldrajza
Környezetismeret
1. évfolyam
Szóbeli:
-
tájékozódás térben, időben, saját testén és testéhez
viszonyítva
-
gyalogos közlekedés szabályai és eszközei
-
általános ismeretek tudása (személyi adatok)
-
tájékozódás az élettelen természetről: napszakok, hét napjai,
hónapok, évszakok
-
tájékozódás az élő természetről (növények, állatok, ember)
-
testrészek, érzékszervek ismerete
-
személyi higiénia
2. évfolyam
Az erdő:
-
szintjei
-
növényei
-
állatai
-
védelme
Testünk, életműködéseink:
-
testrészek
-
érzékszervek
-
egészséges életmód feltételei
3. évfolyam
Szóbeli:
Növények és
állatok életműködései:
- Környezeti feltételek
- Állatok táplálkozása,
légzése, kültakarója, mozgása
- A fa részei
Környezetünkben történő
változások:
-
hőmérséklet mértékegysége, mérése
-
olvadás, forrás
-
halmazállapotok
Testünk, életműködéseink
-
Bőrünk főbb tulajdonságai
-
A táplálék útja
-
Az egészséges életmód (napirend, táplálkozás, mozgás)
Tájékozódás
-
Irányok
-
Világtájak
Ismerkedjünk hazánkkal:
-
Szülőföld
-
Fővárosunk
-
Jelképeink
4. évfolyam
Szóbeli:
1. Növények a
környezetünkben
-
a virágos növény részei egyes részek feladata
-
zöldségfélék, gyümölcsök tulajdonságai
-
a fa részei az egyes részek feladata
-
szántóföldön termesztett növények (gabonafélék, ipari
növények)
2.Állatok a környezetünkben
-
az állatok csoportosítása puhatestűek, rovarok bogarak,
madarak, emlősök, tulajdonságaik
-
az éti csiga, katicabogár, feketerigó, kutya,ló testfelépítése,tulajdonságaik
3. Testünk, életműködésünk
-
az emberi életkor szakaszai
-
táplálékpiramis
-
légúti és szenvedélybetegségek felsorolása
4. Élőhelyünk a Föld
-
az időjárás hatása életünkre
-
talaj, víz, levegőszennyezés
5.A mi hazánk Magyarország
-
mi a térkép, térképfajták, térkép színei
-
felszínformák
-
települések: városok, falvak, tanyák
-
Magyarország nagy tájai, területük, felszínük, kialakulása,
éghajlatuk, termesztett növények, nagyobb városok
Testnevelés
1. évfolyam
-
Az ismeret szintjén elsajátított terminológiai fogalmakra,
tanári emlékeztetésekre helyes válaszcselekvések.
-
A bemutatott testkultúrális elemek mind ösztönös, mind nyílt
utánzással történő visszaadása.
-
A tanult mozgásos cselekvések gyakorlása során további
fejlődés felmutatása.
-
Az iskolai közlekedésben tudatosság.
2. évfolyam
-
Az ismeret szintjén elsajátított terminológiai fogalmakra,
tanári emlékeztetésekre helyes válaszcselekvések.
-
A bemutatott testkultúrális elemek mind ösztönös, mind nyílt
utánzással történő visszaadása.
-
A tanult mozgásos cselekvések gyakorlása során további
fejlődés felmutatása.
-
Az iskolai közlekedésben tudatosság.
3. évfolyam
-
Az ismeret szintjén elsajátított terminológiai fogalmakra,
tanári emlékeztetésekre helyes válaszcselekvések.
-
A bemutatott testkultúrális elemek mind ösztönös, mind nyílt
utánzással történő visszaadása.
-
A tanult mozgásos cselekvések gyakorlása során további
fejlődés felmutatása.
-
Az iskolai közlekedésben tudatosság.
4. évfolyam
-
Az egyre bővülő terminológiai fogalmak, szóbeli tanári
közlések segítség nélkül mozgásos cselekvésekké alakítása. A tanári hibajavítás
irányításának követése.
-
A tanult tananyag visszaadásában önmagukhoz mért fejlődés.
-
A természetes mozgások területén elfogadhatóan jó
végrehajtási technika, harmonikussá váló külső kép.
-
Motorikus emlékezet működése a koreografált mozgássorok
bemutatásakor.
A felső tagozatban az osztályozó vizsga képességszintjeinek követelményei különbözőek fiúk és leányok számára, melyhez kidolgozott táblázatunk van. Minden évfolyamon teljesíteni kell: 40m-es futás, 2000m-es futás, medicinlabda dobás hátra két kézzel, fekvőtámaszban karhajlítás - nyújtás, 4 perces felülés, helyből távolugrás.
5. évfolyam
Kézilabda: labdavezetés, átadás párokban helyben,
Torna: talaj: gurulóátfordulás (előre-hátra), terpesz (előre -hátra), tarkóállás,
szekrényugrás: felguggolás függőleges repülés, felbukfenc 4 részes szekrényen,
Atlétika: távolugrás, kislabdahajítás, magasugrás,
Kötélmászás.
6. évfolyam
Kézilabda: labdavezetés, átadás párokban mozgás közben, kitámasztásos kapuralövés célba.
Torna: talaj: gurulóátfordulás (előre-hátra), terpesz (előre -hátra), tarkóállás,
szekrényugrás: bátorugrás, felguggolás leterpesztés 4 részes szekrényen,
Atlétika: távolugrás, kislabdahajítás, magasugrás-
Kötélmászás.
7. évfolyam
Kézilabda: labdavezetés, átadás, kitámasztás, beugrásos kapuralövés.
Torna: talaj: gurulóátfordulás (előre-hátra), terpesz (előre -hátra), tarkóállás, fejállás
szekrényugrás: guggolóátugrás 4-5 részes szekrényen,
Atlétika: távolugrás, kislabdahajítás, magasugrás,
Kötélmászás.
8. évfolyam
Kézilabda: labdavezetés, átadások, kitámasztás, felugrásos kapuralövés, büntetődobás
Torna: talaj: gurulóátfordulások, tarkóállás, fejállás, kézállás,
szekrényugrás: guggolóátugrás, terpeszátugrás 4 részes szekrényen,
Atlétika: távolugrás guggoló technika, kislabdahajítás 3-as lépésritmusban, magasugrás lépő technika.
Kötélmászás
Ének-zene
1. évfolyam
-
5-8 dal ismerete a törzsanyagból
-
Dalfelismerés hallás után
-
Elemi ritmusértékek felismerése (negyed, páros nyolcad)
2. évfolyam
-
tudjon 10 dalt a törzsanyag dalaiból
-
hallás után egyenletes lüktetés felismerése
-
negyed értékű hang, nyolcadpár és negyed szünet megszólaltatása,
lejegyzése
-
dó, ré, alsó lá, szó, mi lá hangok ismerete
-
Zenei ismeretek: - ritmikai, dallami elemek
3. évfolyam
(szóbeli)
-
8-10 dal ismerete a törzsanyag dalaiból
-
Negyed, nyolcad, szünet megszólaltatása, lejegyzése
-
Szolmizációs hangok
-
A férfi és női hang felismerése
-
Hegedű, fuvola hangjának felismerése
4. évfolyam
(szóbeli)
-
8-10 dal ismerete a törzsanyag dalaiból
-
A Himnusz éneklése pontos szöveggel, tiszteletadással.
-
A meghallgatott zenés mesék tartalmának felidézése, a
tartalom és a zene összhangjának felismerése.
-
Zenei karakterdarabok szóbeli jellemzése. Tanult népdalok
felismerése zeneművekben, feldolgozásokban.
-
A továbbhaladáshoz szükséges követelmények az 5. évfolyam végén
15-20 dal egységes, tiszta éneklése, helyes artikulációval, a dallam és a szöveg kapcsolatára épülő előadásmóddal.
A felső ré és a felső mi hangok, a helyes hétfokúság és a tanult hangközök felismerése a tanult dallamokban.
A violinkulcs ritmusvonalainak felismerése, olvasása és lejegyzése.
Öt- és hétfokú dallamok éneklése betűkottáról.
A tanult hangközök felismerése.
Részvétel többszólamú zenei
tevékenységben.
A továbbhaladáshoz szükséges követelmények a 6. évfolyam végén
Az ismételt dalokat is beleszámítva 20-25 dal pontos, stílusos éneklése emlékezetből.
A Szózat éneklése pontos ritmussal, helyes tempóban és dinamikával.
A tanult ritmuselemek felismerése, megszólaltatása, lejegyzése.
A tanult hangközök, a zenei ABC, a módosítójelek, hangsorok és hangnemek ismerete.
A többször meghallgatott
zeneművek felismerése, témáinak éneklése.
A továbbhaladáshoz szükséges minimum követelmények a 7. évfolyam végén
A tanult dalok (kb. 20 népdal, műdal), zeneműrészletek kifejező, érthető, stílusos előadás.
Az előző években tanult ritmuselemek további gyakorlása, elmélyítése.
A nyolcad alaplüktetésű üteme felismerése a tanult dalokban.
A tanult hangközök felismerése, megnevezése.
A leggyakoribb tempó-és dinamikai jelek ismerete.
A dúr és moll hangsorok, hangnemek ismerete 2#- 2b-ig.
A barokk, a klasszikus és a romantikus zene legjelentősebb zenei formáinak, zeneszerzőinek ismerete.
A többször meghallgatott
zeneművek felismerése jellegzetes részleteik alapján.
A továbbhaladáshoz szükséges minimális követelmények a 8.évfolyam végén
20-25 népdal, műdal kifejező éneklése emlékezetből.
Egyszerű kétszólamú művek csoportos éneklése.
A tanult ritmuselemek felismerése és megszólaltatása ismert dallamokban emlékezetből vagy kottaképről.
Az ismert dalok, zenei szemelvények szolmizációs éneklése.
A tanult hangnemek, hangsorok, hangközök felismerése, megnevezése.
A leggyakoribb tempó-és dinamikai jelek.
Tájékozódás a tanult stílusokban, zenetörténeti korszakokban.
A többször hallott zeneművek
felismerése.
Informatika
3. évfolyam
-
Alapvető informatikai eszközök használata
-
Egy operációs rendszer grafikus felületének megismerése
-
Képszerkesztő programok alkalmazása
-
Rövid dokumentumok készítése
-
Tantárgyakhoz kapcsolódó feladatok megoldása informatikai
környezetben
-
Az informatikai eszközök használata során betartandó alapvető
szabályok ismerete
4. évfolyam
-
Alapvető informatikai eszközök használata
-
Egy operációs rendszer grafikus felületének megismerése
-
Képszerkesztő programok alkalmazása
-
Rövid dokumentumok készítése
-
Tantárgyakhoz kapcsolódó feladatok megoldása informatikai
környezetben
-
Tájékozódás tantárgyi tartalmakhoz kapcsolódó, oktatási
témájú oldalakon tanári segítséggel
-
Az informatikai eszközök használata során betartandó alapvető
szabályok ismerete
-
Az életkori sajátosságoknak megfelelő internetes oldalak
látogatása, tapasztalatszerzés
7. évfolyam
Gyakorlati
Weblapszerkesztés
Egyszerű, egyoldalas alapműveleteket tartalmazó feladat (színek, képek, szövegek, linkek)
Prezentáció
Egyszerű alapműveleteket tartalmazó feladat (színek, szövegek, képek)
8. évfolyam
Gyakorlati
Táblázatkezelés
Egyszerű táblázat elkészítése (formázás, szum, átlag, min, max. fgv.)
Adatbázis kezelés
Egytáblás adatkezelő feladat
(importálás, egyszerű lekérdezések, jelentése)
Rajz és műalkotások elemzése
1. évfolyam
-
Téri viszonyok létrehozása
-
Alapszínek
-
Hajtogatás, nyírás (papírból, textilből)
-
Díszítőelemek
-
Festék oldása, higítása
-
Személyes élmények kifejtése
2. évfolyam
(írásbeli)
-
saját élmények megjelenítés
-
eszközök rendeltetésszerű használata
-
színek ismerete
-
egyszerű tárgyak, formák létrehozása gyurmából
3. évfolyam
(írásbeli)
-
helyes eszközhasználat
-
fő és mellékszínek ismerete
-
lényegkiemelés színnel és mérettel
-
magyarázó rajz készítése
-
egy rendeltetésszerű tárgy konstruálása
-
1-2 mű és művész megnevezése
4. évfolyam
(írásbeli)
-
helyes eszközhasználat
-
fő és mellékszínek ismerete
-
élmény- és emlékkifejezés, illusztráció készítése, síkbáb és
egyszerű jelmez készítése, egy tárgy modell utáni ábrázolás, jelek, ábrák
készítése, egyszerű tárgyak alkotása
-
alkotó tevékenysége során a legismertebb formák, színek,
vonalak, térbeli helyek és irányok, ill. komponálási módok használata
-
az újólag belépő anyagok és eszközök tekintetében az alkotó
tevékenységnek megfelelő, rendeltetésszerű és biztonságos anyag- és
eszközhasználat
-
1-2 mű és művész megnevezése
Technika
1. évfolyam
-
Természetes anyagok ismerete
-
Tárgy készítése anyagból (papír, textil)
-
Építés minta alapján
-
Gyalogos közlekedés szabályai, közlekedéssel kapcsolatos
magatartási formák
-
Alapvető házimunkák tudása
2. évfolyam
-
építés építőelemekkel
-
papír, textil, fa legfontosabb tulajdonságainak ismerete
-
a közlekedés szabályai, veszélyei
-
higiénés szabályok a táplálkozásban, öltözködésben
3. évfolyam
-
balesetvédelmi szabály
-
helyes eszközhasználat
-
házak, lakások feladata, funkciói
-
papírfajták - egyszerű hajtogatás rajról
-
a fa tulajdonsága
-
textil - 3-as fonás
-
fémek - szerszámismeret
-
közlekedési alapismeretek (kerékpár, gyalogos)
4. évfolyam
-
Épített környezet, korszerű építmények megnevezése.
-
Az anyagfeldolgozás általános jellemzőinek bemutatása.
-
. A közlekedés szabályainak felhasználása problémahelyzetek
megoldásához, elemzéséhez.
-
A kerékpáros közlekedés szabályainak ismerete.
-
Időjáráshoz, évszakhoz, napszakhoz, alkalomhoz kapcsolódó
életviteli szokások értelmezése, indoklása.